Paretov princíp hovorí, že pre vačšinu situáciíe 20% toho čo robíme má 80%-ný dopad. Nie je to presne 20% resp. 80% ale dá sa to uplatniť skoro na každú oblasť života. Dnes sa pozrieme na oblasť zdravia. Vaše telo je len jedno a ak sa k nemu nebudete dobre správať, nové nedostanete. Prekvapuje ma, keď vidím mnohých starať sa lepšie o svoje autá ako o svoje vlastné telo.

Pre dobré zdravie netreba teda robiť 1000 vecí ale ani 100. Stačí naozaj len pár. Alebo tieto štyri.

1) Pite vodu

Voda je univerzálne rozpúšťadlo a ideálny nápoj pre naše telo. Osviežuje, remineralizuje, dodáva vlhkosť bunkám a pomáha odbúravať škodlivé látky ich vyplavením z tela. Vodou ale nemyslím ani čaj, ani kávu, ani minerálku alebo niečo podobné ale čistú vodu. Ak chcete mať viac energie, vzdajte sa sladkých nápojov, prípadne ich obmedzte a budete sa cítiť oveľa lepšie.

2) Jedzte zdravo

Široký pojem ale stačí pár dobrých zásad ako napr. minimalizujte cukor (ten spôsobuje pribúdanie na váhe, nie tuk), vyprážané a rýchle jedlá ako napr. McDonalds, vysoký obsah bielej múky alebo zlého tuku (margaríny, stužené tuky) v jedlách, zákuskoch atď. Tieto nemajú žiadnu resp. minimálnu nutričnú hodnotu. Minule som videl video kde testovali železom obohatené cereálie. Boli v nich postrúhané železné piliny. Toto si naozaj nevymýšľam, čestné pionierske.

Taktiež máme každý v sebe unikátnu mikroflóru a pre každého je vhodné niečo iné, preto sa mi nepáči, keď niekto diktuje jednu diétu pre každého. Nezmysel. Pre mňa je napr. ideálne mať na raňajky banán alebo ovocnú šťavu a potom až obed. Nie som unavený, mám energiu, myslí mi to a cítim sa dobre. Ak niečo zjete, napíšte si ako sa cítite, čo ste mali predtým alebo potom, či ste k tomu niečo pili atď. a sebapozorovaním zistíte či to bolo pre Vás vhodné alebo nie. Gandhi bol čo sa týka svojej stravy trocha neurotik a zapisoval si takmer všetko. Nemusíte to robiť dlho a ani do takej miery ako on ale už po niekoľkých týždňoch zistíte, že Vaša strava sa zmenila a vy sa cítite lepšie, pokiaľ sa budete riadiť vlastnými pozorovaniami.

3) Robte to, čo milujete

Viete, že najviac infarktov sa stáva v pondelok ráno? Ľudia nechcú ísť do práce pretože ju nemajú radi a radšej pôjdu do nemocnice. Mnohí tam aj práve preto odídu.

Ak máte radi to, čo robíte, tak potom sa neviete dočkať svojej práce. Warren Buffett, jeden z najbohatších ľudí na svete, to nazýva stepovaním do práce. Ak naopak nemáte radi to, čo robíte, napíšte si ako Vám to pomáha v tom, čo je pre vás najdôležitejšie. Tým nemyslím nejaký sociálny ideál ale to čo Vás naozaj baví a ak by ste dnes vyhrali milión, robili by ste to naplno. Veď nakoniec život je otázkou priorít. Môže to byť výplata, ktorá živí Vašu rodinu, interakcia so zákazníkmi, rast v rôznych oblastiach biznisu učením sa od šéfa, rýchly internet, možnosť rastu a postupu atď. Akonáhle začnete vidieť ako Vám Vaša práca pomáha v živote a v dosiahnutí toho, čo je pre Vás naozaj dôležité, začnete ju vnímať úplne inak a mať ju aj rád. Prirovnal by som to k týždňu, keď sa chystáte na dovolenku. Ráno bez problémov vstanete ešte predtým ako zazvoní budík, v práci ste sústredený a stihnete aj viac ako ste mali. Pretože chcete.

4) Chôdza

Jeden z pohybov, ktorý je tu s nami v podstate odkedy sme na dvoch nohách. Chôdza nám pomáha nie len s postavou ale aj usporiadaním si myšlienok, cirkuláciou krvi, spevnením kostí, trávením ale hlavne pri nej často nájdeme odpovede na otázky, ktoré máme a hľadáme na ne odpovede. Steve Jobs bol známy svojimi chôdzami nie len osamote ale aj s rôznymi partnermi počas dôležitých rokovaní ale aj prijímaním vlastných rozhodnutí. A niekam to dotiahol.

Chôdza zaberie veľmi málo času, je zadarmo, nie je vôbec náročná na kondičku, neničí kĺby ako beh a ak sa necítite psychicky najlepšie, určite prídete na iné myšlienky alebo nájdete riešenie problému, ktorý Vás práve trápi.

 

Mnohé veci sú banality ale môžu dramaticky ovplyvniť kvalitu a dĺžku vášho života. Vyberte si jednu prípadne dve veci a osvojte si ich. Ak už robíte niečo iné prípadne radi by ste niečo doplnili, napíšte do komentára.